Przebieg Gry

  Mecz składa się z dziewięciu części zwanych zmianami i nie jest ograniczony czasem. W każdej zmianie drużyny na przemian są w formacji ataku i obrony. Punkty zdobywać można jedynie grając w ataku. Mecz rozpoczyna miotacz - zawodnik obrony, narzucając piłkę do łapacza, swojego partnera z obrony. W bezpośrednim sąsiedztwie łapacza zajmuje pozycje pałkarz - zawodnik drużyny atakującej. Jego zadaniem jest odbić narzucaną przez miotacza piłkę, co daje mu prawo do podjęcia próby obiegnięcia wewnętrznego pola gry. Za wykonanie przez niego pełnego obiegu jego drużyna otrzymuje punkt. W osiągnięciu tego celu napastnikom przeszkadzają zawodnicy obrony, którzy dążą do wyeliminowania z gry - wyautowania - atakujących zawodników. Autować można na cztery podstawowe sposoby:

Ø  aut na strajki - wyeliminowanie z gry pałkarza po trzeciej nieudanej próbie odbicia przez niego dobrze narzuconej piłki Miotacz ma prawo do trzech niecelnych narzutów, czwarty spowoduje przyznanie pałkarzowi pierwszej mety "za darmo".

Ø  aut na pierwszej mecie - po odbiciu piłki pałkarz staje się biegaczem i próbuje dobiec do pierwszej mety zanim dotrze tam podana do obrońcy pierwszometowego piłka. Jeżeli piłka znajdzie się w posiadaniu obrońcy, wcześniej niż biegacz dotknie pierwszej mety - biegacz zostaje wyatutowany.

Ø  aut z powietrza - pałkarz jest wyautowany, gdy odbita przez niego piłkę złapie którykolwiek z obrońców, nie dopuszczając do jej upadku na ziemie.

Ø  aut miedzy metami - zawodnik formacji ataku jest bezpieczny (nie można go wyautować) jedynie wtedy , gdy dowolna częścią ciała dotyka on poduszki mety. Gdy opuszcza metę, podejmując próbę zdobycia kolejnej, będący w posiadaniu piłki obrońca dotykając go, eliminuje z gry.

  Atakujący zawodnik po zdobyciu mety może poprzestać na tym lub podjąć na własne ryzyko próbę zdobycia kolejnej mety. Jeżeli drużyna obrońców wyautuje z gry trzech napastników, sama uzyskuje prawo do gry w ataku, a tym samym zdobywania punktów, nastąpi bowiem wtedy zamiana ról. Dotychczasowi obrońcy będą atakować, a bronić się będzie drużyna, która po trzech autach utrąciła prawo do gry w ataku. Mecz kończy się po dziewięciu zmianach, pod warunkiem jednak, że nie uzyskano remisu. Jeśli wystąpi taki przypadek, mecz zostaje wydłużony o jedną lub więcej zmian aż do uzyskania przez jedną z drużyn przewagi.

m